Jordanie

Het leek zo logisch, het vliegtuig naar Amman gaat midden over Israël.

Maar zo logisch is het niet…..dat is bevochten goed, er gaat een Palestijns/Israëlisch conflict van jaren aan vooraf. Ik las een ontroerend verhaal van koningin Noor en haar man koning Hoessein die in 1994 voor het eerst weer een rondvlucht maakten over Jeruzalem na het vredesverdrag.

Koning Hoessein ( 15 jaar geleden overleden) die zijn persoonlijke missie  verwoordde  toendertijd met ‘jarenlang heb ik, in elke gebed, God de Almachtige gevraagd me te helpen bij het sluiten van vrede tussen de kinderen van Abraham’.  Wat is er veel gestreden over land en water in dat gebied, wat wordt er nog veel gevochten over de tempelberg en economie.

Overal  zie je,  als je op het dakterras staat,  in Amman moskeeën om je heen, je zou denken dat die religie wel net zo star overheerst als in de buurlanden.

Niets is minder waar…..in Liendert en Kruiskamp zie je evenredig bijna net zoveel burka’s en hoofddoeken lopen als in Amman op straat. Jordanië is een matig islamitisch land.

En in de harten van mensen zit een  ‘oprechte pit van traditionele oosterse gastvrijheid en familietraditie’, die prachtige waarden van bedoeienen.

De stad is een miljoenenstad, het lijkt er al eeuwen zo te staan.

Ook hierover is niets minder waar…. in begin van de vorige eeuw was Amman een dorpje aan een rivier met 3.000 inwoners. Nu wonen  er 3 - 5 miljoen dicht op elkaar in de woestijn op de 7 heuvels. .

Een eeuw van onrust in de regio Midden Oosten, de Arabische lente en de Jordaanse gastvrijheid maakt dat de stad aan alle kanten overbelast is. Je vindt er door de geschiedenis heen stromen van vluchtelingen uit Palestina, Libanon,  Egypte, Irak, Syrie, en alle onrustige landen daarachter. En het gaat maar door , ook al die conflicten van de 21ste eeuw.

Het stabiele Jordanie met ‘ zijn oneindige medeleven’( woorden van koningin Noor) is een schuilplaats voor velen, ook nu nog.

Waar regeringen in het Midden Oosten door  starre heersers worden geleid , is dat in Jordanie  het Hasjemitische koningshuis en heeft een democratische monarchie.

Het is tekenend voor Jordanie dat het westerse invloeden toelaat, aandacht heeft voor natuurparken, ontwikkeling voor vrouwen, goede doelen en toerisme.

Love, respect en dienen….het zijn drie woorden die de Al-Ashrafieh kerk zich heeft eigen gemaakt, ze staan in het verlengde van een traditie van gastvrijheid en stabiliteit.

Maar als deze woorden dan ook nog 'in Christus worden uitgeleefd', dan zie je de wonderen die gebeuren in de christelijke kerken in Amman!

leestip: ‘Koningin Noor van Jordanie, een leven in het teken van vrede’