Durf tot in het diepst van je hart de minste te zijn (8)

We spannen rechtszaken aan om ons gelijk (en ons geld ) te krijgen, de docent heeft weer eens iets fout gedaan en moet dat horen ook, fabrieken stoten giftigheid over ons uit zonder aan omwonenden te denken, in de Tweede Kamer geeft men vooral het slechte voorbeeld door elkaar zwart te maken, onze Nederlandse mores is norm, stap je uit de trein dan gaat men nauwelijks opzij…..de voorbeelden liggen op straat helaas. Niemand wil de minste zijn.

Last but not least in deze serie van lessen van Benedictus de achtste,  het kernwoord; nederigheid!

Dat woord is ouderwets en verdwenen uit onze samenleving! En juist daarover schrijft Benedictus het grootste gedeelte van zijn regel.

We zijn doorspekt met boven-onder denken…en het reageren daarin. Wat als je weet dat God ieder mens gelijkelijk gemaakt heeft?

We pompen onszelf vaak op, zelfs op social media. Wat als je eens kwetsbaar durft te zijn?

We “wandelen boven onszelf”, mooie uitdrukking die de spagaat van velen laat zien, hoe veel mensen denken op hun tenen te moeten lopen. Wat als je eens gewoon jezelf mag zijn?

Benedictus had een optimistisch mensbeeld, je kunt altijd verder groeien. God heeft je oorspronkelijk vele gaven en talenten gegeven en Hij wil je verder helpen die te ontwikkelen naar Zijn beeld. Onderweg mag je fouten maken. Een abt gaf monniken regelmatig een te zware taak, zodat ze zichzelf leerden kennen. Al falende kom je dan jezelf tegen in doorzetten en ijver, al falende mag je de gemeenschap echte oordeelloze ruimhartige liefde laten uitleven.

Nederigheid….humilitas, jij vanaf je grond!

Nederigheid….ken je het verhaal van Jezus bij de bekendste maaltijd in de geschiedenis? Het was zijn laatste avondmaal en hoewel hij de meester, de docent, de heer was knielde hij op de grond om dienstbaar de vuile voeten van zijn leerlingen te wassen.

De paradox van het evangelie is dat als je je leven verliest, je het terug wint/vindt.

Dienstbaar vanuit het hart van liefde, zo kan een klein mens groot worden!

Wil je meer lezen? Bernard Rollins schreef het boek “De regel van Benedictus beleven”

deze Blog is er een in de serie "Leef naar de Benedictijnse regel" . Al in de eerste eeuwen na Christus hebben wijze mensen de weg van Jezus weten te vertolken in hun context, zo ook Benedictus uit Norcia. Hij schreef een document voor zijn community met veel mooie lessen voor nu. Een paar ervan haal ik eruit, allereerst voor mezelf, misschien ook voor jou.  Laat twee dingen duidelijk zijn bij Benedictus; zoek je God en voel je vrij om verder te groeien in je leven!