Durf te beginnen, heb moed om te stoppen (7)

Het is hier thuis een uitdrukking “zit je weer te soggen?” SOG, studie-ontwijkend-gedrag, schoonmaak-ontwijkend-gedrag. Hoe vaak heb je serieus geen zin om iets te doen wat nu eenmaal wel moet?!

Niet te geloven dat in die vierde eeuw al iemand beschreef dat hoe langer de tijd met een voornemen om iets te gaan doen en de daadwerkelijke uitvoering, hoe groter je weerstand. En ineens komt daar die hippe leuze op ons af: alles wat je aandacht geeft groeit! Het wordt groter in je hoofd.

Je hebt geen zin en gaat iets anders doen, tot in het extreme dat je de post niet meer opent, je schulden niet meer betaald, de mail laat liggen, de spullen zich opstapelen in je huis. Het wordt dan ook groter in de werkelijkheid.

Benedictus heeft er iets op verzonnen , iets wat serieus nog steeds goed werkt in het klooster. De bel gaat! Je wordt geroepen door de klok, er is een tijd om te bidden, er is een tijd om te eten, er is de tijd om te werken, er is een tijd om te lezen. De afwisseling werkt en de regelmaat geeft je structuur.

De bel gaat en je hebt 10 minuten de tijd om af te ronden en klaar te zitten voor iets anders, ook dat geeft rust.

Neem daarbij de eenvoud in het klooster, elke plek heeft zijn eigen functie en niets aan zinloze zaken vers(t)tieren de rust…….en je kunt je misschien wel makkelijker beginnen en stoppen met wat je wilt doen.

Vroeger hadden we in de opvoeding de slogans ‘rust , reinheid en regelmaat’, maar ergens is het een enorme zegenrijke  zaak!

Wil je meer lezen? Denise Hulst schreef een klein boekje “Een volle agenda, maar nooit druk. Benedictijns timemanagement”

Deze Blog is er een in de serie 'Leef naar de Benedictijnse regel'Al in de eerste eeuwen na Christus hebben wijze mensen de weg van Jezus weten te vertolken in hun context, zo ook Benedictus uit Norcia. Hij schreef een document voor zijn community met veel mooie lessen voor nu. Een paar ervan haal ik eruit, allereerst voor mezelf, misschien ook voor jou.  Laat twee dingen duidelijk zijn bij Benedictus; zoek je God en voel je vrij om verder te groeien in je leven!