Geef mensen vleugels ( 5)

Waar krijg je energie van, hoe kun jij jezelf ontwikkelen, waar voel je je het meeste thuis en welke kleur past daar bij?

Go with the FLOW, we willen zo snel mogelijk de beste baan met de meeste centen, het grootste huis met de tofste relatie.Niks mis mee, maar het leven is vaak ingewikkelder dan het lijkt.

Zelfs in het klooster, zelfs zo vroeg in de geschiedenis al, speelde het denken over groei en ontwikkeling.

Maar Benedictus was van het omdenken! Hij heeft veel tijd besteed aan vergaderregels en POP , aan community-building en verantwoordelijkheid geven en kwam tot heerlijke conclusies:

- Is er een belangrijke beslissing te nemen, luister dan vooral naar wat de jongste ervan vindt

- Een mens heeft het vermogen om altijd te blijven groeien…en we moeten elkaar daarbij helpen

- Zeg nee als het moet, bewaak je rust en je ziel

- Een mens heeft het vermogen om altijd te blijven groei…en we moeten elkaar daarbij helpen

Ja ja, hoe vind jij de sleutels van je ‘schatkist’?

Wie gaat jou helpen om ‘het leven in je naar buiten te lokken'?

Je hoeft niet alleen te zoeken, je kunt het samen doen.

Draag elkaar maar, geef elkaar vleugels

Wil je meer lezen? Anselm Grun scheef erover in het boekje “Bezielend leidinggeven”

Deze blog is er een in de serie "Leef naar de Benedictijnse regel"Al in de eerste eeuwen na Christus hebben wijze mensen de weg van Jezus weten te vertolken in hun context, zo ook Benedictus uit Norcia. Hij schreef een document voor zijn community met veel mooie lessen voor nu. Een paar ervan haal ik eruit, allereerst voor mezelf, misschien ook voor jou.  Laat twee dingen duidelijk zijn bij Benedictus; zoek je God en voel je vrij om verder te groeien in je leven!