Werk met je hand en bid met je hart (4)

Je kent misschien de uitdrukking “Ora et Labora” wel. Het komt bij de monniken vandaan. Zij hebben ontdekt dat bidden en werken heel goed samengaan.

Benedictus zei: ‘Ledigheid is de vijand van de ziel. Daarom dien je op bepaalde tijden je bezig te houden met handwerk en op bepaalde andere uren met geestelijke lezing’

Gelukkig heeft de 21ste eeuw het ontdekt, we haken en breien weer, we maken prachtige dingen met hout, we puzzelen zelfs een Nederlands kampioenschap, Pinterest en Instagram staan vol met prachtige creaties. In wezen is de mens een creatieve geest!

In wezen zijn we gemaakt om te communiceren, met ons hart gericht op elkaar.

De monnik/christen is ook van harte gericht op God. Frater Cassian uit het Benedictijnse klooster in Norcia 2018 en ook het recente boek van  Luigi Gioia benadrukken dat bidden best eenvoudig is, maak het je makkelijk met een woord of een zin. Ga slapen met die zin en het zal in je gaan leven.

En weet je wat er dan uber-Benedictijns ( bijbels ) is!

Alles is in God en door God…… werken is bidden 😊

Wil je meer lezen? Luigi Gioia schreef een intens boek “Aangeraakt door God”

Deze blog is er een in de serie "Leef naar de Benedictijnse regel"Al in de eerste eeuwen na Christus hebben wijze mensen de weg van Jezus weten te vertolken in hun context, zo ook Benedictus uit Norcia. Hij schreef een document voor zijn community met veel mooie lessen voor nu. Een paar ervan haal ik eruit, allereerst voor mezelf, misschien ook voor jou.  Laat twee dingen duidelijk zijn bij Benedictus; zoek je God en voel je vrij om verder te groeien in je leven!