Overal is een tekst te vinden om op te kauwen (2)

Ik heb dat echt al jaren. Als ik door de stad rij zie ik overal pakkende teksten. Woorden die aanspreken, woorden die me raken. Kort geleden ontdekten we de ‘Trage Tochten’. Prachtige paden en mooie afstanden op internet door iemand uitgeschreven. Deze trage tocht ging naar de Hemelse Berg in het midden van het land.

Een andere keer liepen we naar de Eenzame Eik, alwaar een grote ronde bank stond. Op een van die banken een leuk bord met een wijze tekst (zie hieronder).

Meestal vergeet ik ze snel, soms schrijf ik ze op. Pop-up en puntig! Ik hou ervan. De Bijbel noemen we ook Woord, met een hoofdletter omdat het voor ons speciale woorden zijn. En als je er naar op zoek gaat zul je ontdekken dat er best vaak op toevallig plaatsen van die heilige teksten uit het verleden resoneert in het heden, misschien wel in jouw context van nu.

Je loopt er zomaar aan voorbij!

Je kijkt te veel op je schermpje, je focus is gesloten. Wil je het zien kijk dan in ieder geval met open ogen.

Je laat het aan je voorbij gaan, je neemt het waar en vergeet het maar. Wees eens open voor wat het je te zeggen heeft.

( Misschien hoor je wel die Ene tegen je spreken. In alles is het doel Hem te zoeken )

Woorden dringen pas echt goed door als je ze herkauwt, als een schaap dat het gras niet gelijk naar binnen werkt.

De monniken doen aan Lectio Devina, een bijbelleesmethode die traag is. Ze herkauwen de teksten en laten ze langzaam doordringen in hun brein en in hun hart. Ze hebben er een mooi woord voor: contemplatio.

Even stil staan en prikkels uitschakelen om echt een woord te laten binnen komen, echt best een goed idee van die Benedictus uit de zesde eeuw!

Meer lezen? Thomas Quartier schreef een boeiend boek “Anders leven. Onderweg naar hedendaags Monastieke Spiritualiteit”.

----
Deze blog is een onderdeel van de blog-serie 'Leef naar de Benedictijnse regel.' Al in de eerste eeuwen na Christus hebben wijze mensen de weg van Jezus weten te vertolken in hun context, zo ook Benedictus uit Norcia. Hij schreef een document voor zijn community met veel mooie lessen voor nu. Een paar ervan haal ik eruit, allereerst voor mezelf, misschien ook voor jou.  Laat twee dingen duidelijk zijn bij Benedictus; zoek je God en voel je vrij om verder te groeien in je leven!