10.000 redenen tot dankbaarheid

Een plakje worst bij de slager, een stukje kaas bij de Albert Heijn. Als mijn kinderen iets krijgen dan zeggen ze als het meezit ‘dank u wel’ als het tegenzit dan stel ik ze de vraag: ‘Wat zeg je dan?’

Uit de mond van een vijf of 8 jarige komt daarna: ‘Dank u wel!’ Nu is er een groot verschil tussen dankbaar zijn voor een plakje worst of voor het leven in algemene zin, toch blijft het denk ik belangrijk om dankbaarheid te tonen.

Ik moest er vanmorgen aan denken terwijl ik in de kerk zat. Op een of andere manier bleef tijdens het zingen die ene zin haken: ‘ 10.000 redenen tot dankbaarheid.’ Los van waar je al dan niet in gelooft, is dankbaarheid en een dankbaar leven, denk ik een van de belangrijkste kwaliteiten voor een gelukkig leven. Het gaat niet zozeer om wat je hebt als wel om hoe dankbaar je ervoor bent. Wat dat betreft raad ik onderstaande Ted-talk van Broeder David Steindl-Rast aan. Deze interessante Benedictijnse Monnik heeft zich verdiept in het Boeddhisme om zo het Christelijk spiritualisme en oosterse wijsheid met elkaar te verbinden. Hij is o.a. stichter van ‘Een netwerk voor dankbaar leven’.

Bekijk hier het filmpje. Samenvatting zoals die op ted.com staat:

“Alle mensen hebben met elkaar gemeen dat ze gelukkig willen zijn”, zegt broeder David Steindl-Rast, een monnik en interreligieuze geleerde. Hij stelt dat geluk wordt geboren uit dankbaarheid. Een inspirerende les in onthaasten, kijken waar je naartoe gaat en vooral, dankbaar zijn.