van generatie op generatie

Intergenerationeel is een moeilijk mooi woord.  We leven in een tijd waar je eigenlijk alleen maar optrekt met je leeftijdgenoten. In onze groep willen we anders zijn.

Is het alleen maar een ideaal om jong en oud met elkaar te verbinden en van elkaar te leren?

4 mei, joodse begraafplaats, 20.05. Er staat een meisje voor me met twee bloemen. De opkomst is zo groot dat ik geen bloem meer in mijn emmertje heb en met lege handen sta.  Ik zie het grietje twijfelen of ze mij de bloem zal geven. Ze kiest ervoor dat niet te doen.  En dat is goed! Ik heb bij het uitdelen niet voor niets goed opgelet dat elk kind een bloem kreeg.

Het thema van dit jaar is 'geef vrijheid door', van generatie op generatie. Een uurtje later zitten we na te praten met een aantal tachtigers.

Een van de aanwezigen van voor de oorlog zegt; 'wat ik vandaag meeneem als een prachtig moment ,  is dat ik vlak bij de kranslegging van een klein meisje een bloem kreeg'. De jonge generatie gaf iets aan de oudere.

Ik bedacht  : 'omdenken'!

Wij dachten dat de ouderen de vrijheid doorgaven aan de jongeren, maar kinderen geven met hun vragen aan ouderen de vrijheid ......want hoe vaak horen we het niet 'er werd vroeger thuis niet over gepraat!'  Jonge mensen met hun vrijmoedigheid bevrijden ouderen, door het ze te laten vertellen.

Intergenerationeel; jong en oud geven elkaar wat nodig is!