4 mei 2022

Dodenherdenking 2022

Zo anders als vorig jaar toen we met 6 mensen in besloten kring bloemen gingen leggen bij de joodse begraafplaats.....dit jaar startte de herdenking weer in de Emmauskerk.

Zo bijzonder en gelijk zo bizar dat je een oorlog herdenkt, terwijl zo dichtbij een oorlog aan de gang is en de vluchtelingen om de hoek van de wijk wonen.

We hebben het thema van het 4/5 mei comite ( vrijheid in verbondenheid) een beetje omgebouwd naar 'het spoor gaat verder'. Het beeld van de trein heeft ons geraakt, het was voor velen uit de Oekraine de verbinding naar het leven en vrijheid, voor velen in de oorlog het spoor naar de dood.

Hett station Amersfoort was cruciaal vervoerspunt in de Tweede Wereld oorlog , en de wijk is daarmee nauw verbonden. Bewoners zagen de stoet naar Kamp Amersfoort lopen, een aantal bommen waaide af en vernietigde huizen, verzetsgroepen deden hun best te saboteren, de angst van de vluchtenden/wanhopigen heeft men in de wijk gevoeld.

De spoorstaking van de NS medewerkers 1944 hoort bij de geschiedenis van Amersfoort.

juist in het Soesterkwartier bij de Wagenwerkplaats ligt een plaquette van omgekomen medewerkers.

Na een kort herdenking met muziek , tekst , gedichten en gebeden hebben we bloemen gelegd bij die plaquette en nagepraat in het Centraal Ketelhuis.