alive in a global uprising

In de weken naar Pasen toe volgen we de hoofdstukken van Brian McLaren over de weg naar Jeruzalem. Alive in a global uprising- ontstaan uit een wereldwijde opstand…. op een Jezusmanier!

Licht van de wereld  (Mathheus 5; 1-16)

Als er iets is wat ons bezig houdt is de wereldwijde ‘opstand’! Mensen zijn opstandig, demonstreren is in. Volg een praatprogramma op TV en het ene argument ‘staat op’ tegen het andere, mensen staan tegenover elkaar en het heeft een naampje gekregen; polarisatie.

We leven in een hectische tijd. Zelfs de natuur bedreigt ons.

Maar als we toeleven naar Pasen met deze serie gebeurt er iets anders, want  als je stapt in het avontuur met Jezus weet je ook zeker dat je altijd in beweging bent, maar hoe anders kan het!

Hoe anders moet het!

Jezus daagt ons uit om de wereld te veranderen. Hij vertelt je om in beweging te komen.

Laten we het noemen ‘de kunst van contemplatief actief’ , een tegenstrijdigheid die zit in ons christen zijn.

Denk eens na over dit;

Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is.

Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Ben ik nou het licht of schijn ik nou het licht?

--------------------------------------------

De Derde weg (A New Path to Aliveness-  Mt 5:17-48)

Hoeveel sporen kun je lopen met de veertig dagen tijd?!

Ik doe mee aan een voorgangersgroep Nederland die samen LENT boek ‘Thy Will by done’ ( Stephen Cherry)  leest, ik volg de lezingen met spannende vragen van de kalender “ik ben er voor jou”, ik kreeg een prachtig boekje van ‘Maria Lichtmis tot Pinksteren’ uit katholieke hoek, ik geniet van “Sporen van liefde” van het kinderwerk en lees deze week weer een hoofdstuk uit de opmars naar Jeruzalem van Jezus. A new Path to alivenes, zo heet het.

Wees volmaakt zoals mijn hemelse Vader volmaakt is…..de meest spannende zin uit het evangelie. Hier wordt ons een nieuwe weg aangereikt door Jezus, radicaal anders denken en doen.

Daar in die Bergrede geeft Jezus concrete voorbeelden : Als je een klap krijgt ook je andere wang toekeren, als je iets lastig vind een extra mijl lopen, als je te veel verleid wordt heel streng zijn voor jezelf.

Voorbeelden om gefocussed het kwaad in je eigen leven aan te pakken en creatief na te denken over je eigen antwoord erop dat je helpt om dichter bij God te komen.

Gewoon super bewust leven om echte liefde te kunnen geven!

Daar zijn die veertig dagen wel weer goed voor, even heel bewust en gefocussed kijken naar Wie Jezus voor me is, zijn barmhartigheid proeven en zo sporen van zijn Liefde ontdekken en inhaleren.

Gouden momenten ( why we worry, why we judge, Matth. 6;19-7:12)

Ze noemen het the golden hour, dat prachtige licht ELKE DAG bij zonsopgang en zonsondergang.

Je kunt er maar zo aan voorbij leven.

Mijn leven hangt ook aan elkaar van gouden momenten, zomaar ergens een bakkie thee, lekker heel even bloemen halen, een dochter te eten, een bakkie koffie bij de krant, de wind door je ( lange) haren op de fiets, lekker in de bank wegzakken. Hoe kleiner je wereld wordt hoe meer je aandacht moet besteden aan dit soort ‘geluksreisjes’.

Een van die gouden momenten was vorige week, toen ik bij het fietstunneltje mijn mentor tegen kwam.  Ze heeft het zwaar gehad, maar leeft ook weer helemaal op.

Van haar leerde ik genieten van ‘Jezus-komt-terug-licht’, daar waar de hemel de aarde raakt als de wolken rozig kleuren en de zon goudgeel de wereld in schijnt.

Natuurlijk ging het over de vrijheid na corona en natuurlijk had ze weer een les voor mij……’er staat toch in de Bijbel dat Jezus door het uitzicht dat hij had al het duistere aankon? Hij wist dat hij vaste grond onder de voeten had!’  Iets met Hebreeen 12; 2.

Een focus hebben…. en een fundament , of is dat fundament ook niet de focus?

Goud is het!

Je moet het alleen wel zien!

Barmhartigheid ( the choice is yours, Mattheus 7: 13-39)

‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken.’

Bij de Lauden vrijdag las Nieske Romeinen 9 en het woord barmhartigheid liep de hele dag met me mee ( ik laat graag een uitleg van de tekst dan liggen 😊). Temidden van alle Lent-boeken en 40dagenkalender pak ik voor verstilling regelmatig even naar een methode van een collega in de UK; elke dag een woord om te overdenken.

Barmhartigheid, het is ook het thema van de kalender ‘ik ben er voor jou’. We werden al bepaald bij de eerste 5 werken van barmhartigheid; de gevangene bezoeken, de zoeken bezoeken, de dorstige laven, de vreemdeling onderdak bieden, de naakte kleden. Deze week gaat het over de hongerige voeden en dan komt nog die allerlaatste, de doden begraven.

Maar in de stilte van dat kerkgebouw klonk in mijn binnenste de vraag ; ‘Heer, wees toch barmhartig voor ons!’  Ergens leeft er die noodkreet in mij die ik eerder deze week al ontdekte doordat ik per dag ging tellen hoeveel mensen ik gezien en gesproken had….wat verlangen we naar warm contact, naar fysieke verbondenheid, naar gewone menselijke maat .

Deze week lees ik weer het hoofdstukje uit Seeking Aliveness van Mc Laren…..over de Bergrede, over kiezen om goed te doen, over hoe Jezus ons leert om verschil te maken in het liefhebben van anderen.

Als God barmhartig is voor mij, zal ik dat zeker ook zijn voor anderen, toch?