zoek het echte leven 9

Getting Slavery Out of the People - Zwerfkei

Het tiende hoofdstukje van het boekje Seeking Alivenes  van Brian Mc Laren vertelt het verhaal van een volk dat bevrijd is en op weg gaat naar een beloofd land. Maar voor ze daar komen moeten ze door een woestijn.

Niemand gaat voor zijn lol de woestijn door, maar het vormt deze mensen wel. Ze leren om los te komen van hun eigen ver-slaving, ze leren om met nieuwe waarden en normen zelf te gaan nadenken, al ervaren sommigen dat als een opgelegde Wet.

Waar we in het verhaal bijna aan voorbij lezen is dat er in de woestijn een aantal kleine ( grootse) hulpmiddelen worden aangereikt;

• Er is manna, dagelijks brood
  • Er zijn verschillende waterbronnen, verfrissend verrassend
  • Er is de aanwezigheid van God, verbeeld in de tabernakel en een wolk, Hij woont onder hen.

De vergelijking met onze situatie in coronatijd is niet moeilijk, we voelen ons ook bedrukt en belast als in een woestijn. Wat doet dat met je?

Reflecteer eens hoe je reageert op het saaie manna elke dag ( dezelfde muren en mensen) ………….ben je dankbaar of ga je mopperen, mopper je teveel  of kun je luisteren?

Kijk eens wat een extra bron van verandering of vreugde met je doet…….ben je blij ervan en helpt het je, kun je zelf iets verrassend verzinnen of verwacht je alles van anderen?

Zie je de Aanwezige wel, staat Jezus naast je, kan de Geest in jou je verwarmen met passie voor anderen?

‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.

Zo laat Jezus in zijn antwoord aan mensen de wet uit de woestijn leven ( zie Matthew 22:36-38)

Ik was afgelopen week weer geraakt van een prachtig initiatief in Nederland om lieve aandacht uit te stralen naar elkaar, iets goed te doen met je eigen creativiteit voor anderen; de Keitof zwerfstenen actie. Zoek ze eens op, kleine steentjes die vrolijk je toelachen liggen op straat verstopt. Je mag ze meenemen , zo gul zijn de mensen van Keitof. Je mag ze verplaatsen zodat ze tot een zegen zijn voor anderen. Je mag ook zelf aan de slag ermee.

De vraag van Brian van vandaag: in what ways might your current difficulties help you to grow in character today?