zoek het echte leven 8

FREEDOM!

FF he, je leest het woord vrijheid toch echt wel anders dan vorig jaar om deze tijd! Wat voelen we ons beperkt in bewegingsvrijheid, aangetast in persoonlijke vrijheid, bewust bij vrijheid van meningsuiting en daarmee voelen we ons………….. gevangen in iets onzichtbaars.

Maar ff he, wat moet dat wel niet betekenen voor mensen die echt gevangen zitten

in dreiging van bijvoorbeeld eenzaamheid, ziekte, oorlog, mishandeling, vluchtroutes, opvangkampen, knellende wetten en grote schulden!

We starten 2021 in deze serie met een verhaal uit het oude Egypte. Het volk Israël zit gevangen in de delta van de Nijl, wordt verdrukt door de farao van Egypte. Het volk klaagt!

(Nou, dat was een oproep van een groot hedendaags theoloog pas…..waarom klagen we niet! Roep het maar eens uit naar God dat we dit nauwelijks trekken…..ik heb een KLAAGhek gemaakt bij de kerk )

En God luisterde , hij stuurde een Mozes. Duurde even , maar er gebeurde wel weer wat!

Waarom gebeurde er weer wat….. omdat Mozes luisterde naar een stem in de woestijn en in beweging kwam. Niet echt heel erg van harte, hoor. Maar uiteindelijk was deze held de bevrijder van het volk, werd deze geschiedenis HET feest van Israël , is dit verhaal een voorbeeld geworden van wat we in christelijk kring ‘avondmaal’ noemen….redding en bevrijding van sores en zonde.

Twee lessen leer ik hier:

• Blijf je uitstrekken naar vrijheid, van denken , van liefde, van kiezen, van bewegen
  • Luister naar de Stem die ook mij roept om uit te reiken naar vrijheid, bij mezelf, bij anderen

Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, zegt de Bijbel.

Misschien dat 2021 me weer iets vertelt over het bevrijden van anderen en elkaar te dienen.