kribbe en kruis

Advent is bijna voorbij en ik haal de kribbe weer van stal!

Natuurlijk niet voor de doodgewone diensten van kerst,  maar voor de bijzondere activiteiten ‘verspreid en op eigen gelegenheid’.

En dan hakt het erin!

In de kribbe liggen 20 eigen geknutselde boekrollen van het kinderwerk. Hoe leuk was het bedacht, tijdens de zondagen op weg naar het paasfeest zouden we het verhaal van Jezus optekenen.

Ik weet het weer, het was half maart net in een intelligente lockdown dat ik alles in de kribbe als opslag mieterde.

Ik weet het weer, het gevoel van onbekendheid, bedreiging, onzekerheid.

Nu is het begin van een andere lockdown. Het gevoel is wat minder heftig , al is de dreiging van varianten van het virus het zoveelste verlies van controle.

En ineens komt het beeld op me af……het kruis ligt in de kribbe.

Die baby die niet welkom was in Bethlehem , stierf een oneerlijke dood in Jeruzalem.

Jezus , klein en onschuldig, moest al lijden aan de wereld.

Jezus redde de wereld door die kribbe, door dat kruis.

Wat zal Jezus nu, anno 2020, mee lijden aan de wereld! Hij die wel weet wat eenzaamheid is, wat pijn en vermoeidheid en frustratie is, wat onrecht is en hoe afstand van je geliefden voelt….denk je niet dat hij juist nu mee voelt met ons?

Zijn naam is Immanuel, wat betekent ‘God met ons’.

Het kruis ligt in de kribbe.

En onwillekeurig denk ik aan vele dieptepunten dit jaar, maar ook aan een hoogtepunt.

Juist op dat Paasfeest 2020 stond ik bij zonsopgang op de dijk van het Valleikanaal. Als een kruis van Licht kwam de dageraad naar voren, Jezus heeft de duisternis overwonnen.

Op het veld zegt de Engel tegen de herders:

Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen dat heel het volk met grote vreugde zal vervullen: vandaag is in de stad van David voor jullie een redder geboren!

Dat is wat kerst betekent, het Licht is dichterbij dan je denkt. Juist nu in 2020 met kerst!