zoektocht naar tegengif voor lockdown leven 1

Op het moment van schrijven zitten wij tussen een gedeeltelijke lockdown en een mogelijke totale lockdown.

Gisteravond (27 oktober) spraken de premier Mark Rutte en vice-premier Hugo de Jonge het volk toe in een kort persmoment

(wat niet een persconferentie mocht heten). De cijfers waren nog te nietszeggend, conclusies waren nog nauwelijks te trekken. Hoewel het zomaar kan zijn dat tot en met december de huidige set aan maatregelen de situatie zal zijn, of nog strenger.

De lockdown raakt niet alleen het publieke leven, maar dit gaat ook ons dagelijks leven aan. Zo is het coronavirus en de maatregelen in de eerste golf van grote invloed geweest op ons welbevinden, schrijft het Sociaal Cultureel Planbureau. Tegelijkertijd gaat het leven in beknotte vorm gewoon door. Sinds de corona-uitbraak hebben wij inmiddels talloze verjaardagen gevierd, of is er gerouwd om de geliefden die we zijn gaan missen. Ook hebben de seizoenen elkaar in de afgelopen weken gewoon opgevolgd. Het zelfs bijna 2021.

Als het leven doorgaat, hoe leven wij dan door in deze gedeeltelijke of totale lockdown in plaats van dat wij slechts overleven?

Hoe blijft er sprake van een ‘menswaardig leven’ in ons eigen leven en in de mensenlevens in onze omgeving?

Hoe wapenen we onszelf mentaal tegen dit coronavirus en het ‘lockdownleven’?

Hoe blijven wij ook uitzien naar ´goede´ dingen?

In deze blogserie wil ik (Marcel) mij deze vragen stellen en laten inspireren door verhalen over waar in tijden van een lockdown mensen desondanks kiezen voor of zoeken naar een alternatief om op basis daarvan hun leven in te richten. Ik wil mij laten inspireren door (bijbel)verhalen en gedichten, foto’s, (geestelijke) oefeningen, of reacties die op dit blog verschijnen. (Dus reageer ook vooral!)

Ik wil met jullie - ondanks de lockdown -  in beweging blijven. Om de geestelijke conditie op peil te houden en om onszelf niet af te sluiten voor, maar om onderweg te blijven naar liefde, vrede en gerechtigheid,

om te zijn elkaar tot zegen,

om te gaan een weg van dagen,

liefdesweg, die ooit zal leiden

naar een menselijk bestaan

(Huub Oosterhuis, het lied Mens op aarde)

Samen met jullie wil ik op zoek naar dit soort Tegengif voor dit 'lockdownleven´.

Marcel

Hoe wapen jij je mentaal tegen het coronavirus en het lockdownleven? Hoe leef jij in plaats van overleven? Waar kijk je naar uit? Mail mij naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of vertel het aan iemand anders (door stil te staan bij waar je van geniet, en dit ook nog eens te delen, intensiveer en verleng je je positieve emoties).