aanbidding 1

De laatste eeuw is het meer en meer gegroeid; de muziekcultuur in de kerk! We liepen lekker samen op met de samenleving en konden vaak los gaan op muziek en zingen om onze God te aanbidden, het sloot goed aan bij hoe wij in het leven staan.

Maar uit de Bijbel leer ik ook iets anders over God aanbidden. Iets uit het moeilijkste onbegrijpelijkste deel van dat dikke boek, dat deel dat de joden de Thora noemen. De boeken van Mozes, uit een zo andere tijd dat je echt moet zoeken naar wat je ermee moet.

Vooraf is belangrijk te weten dat God graag contact wil met de mensen, in dit geval een volk Israel dat Hij uitgekozen heeft om de verbinding te maken met Hem, ook naar de wereld toe.

‘Luister’, zegt Hij, ‘vertel over Wie ik ben door te gaan lijken op Mij, heilig. Daarvoor moet je je wel toevertrouwen aan Mij, doe dat voorlopig maar met offergaves in overgave.’ En daarover gaan die Bijbelboeken, het luisteren naar de regels van God zodat je meer en meer dichterbij hem komt.

De Schepper van hemel en aarde verbindt zich aan mensen en laat zien wie Hij is. Allereerst doet Hij dat door aanwezig te zijn! Je ziet een wolkkolom die de weg wijst , een wonderlijk verschijnsel in de woestijn. Er wordt een tent gebouwd als woonplaats, zo concreet is de aanwezigheid van de Heer.

En ja, er is ook beschreven dat Hij in zijn Heiligheid niet echt te zien is, zelfs Mozes mag zijn gezicht niet zien.  Soms houdt Hij op nare manieren mensen op afstand, mensen mogen de berg niet op als Hij daar in een wolk verschijnt.  En toch is Hij met een paar mensen echt in gesprek .

De Aanwezige Heilige Heer leert het volk gedoceert hoe ze om kunnen gaan met Hem, plan A is richtlijnen volgen om ook puur en gefocussed bij Hem te kunnen zijn.

God aanbidden heeft iets te maken met dichtbij Hem willen zijn en alle rottigheid achter je te laten.

God aanbidden is beseffen dat Hij van je houdt zoals je bent.

God aanbidden is rust vinden, zelfs in een woestijn.

Eigenlijk word ik daar heel stil van…………