bid elke dag 1

Bidden voor het eten

Jaren geleden was het kerkelijk ‘advies’ om in militaire dienstplicht niet te bidden voor het eten, want voor je het wist hadden ze je het vlees van het bord gepikt!

Nu is de dienstplicht al een poos afgeschaft en eten we zo min mogelijk vlees, maar het bidden voor het eten heeft ook een cultuuromslag.

Wie doet dat nog?

Op 29 juli 2019 kwam het bericht dat we de datum hebben bereikt waarna we met ons consumptiegedrag de aarde uitputten: we kappen meer bomen dat er gepland kunnen worden, we eten te veel vlees , er wordt enorm veel CO2 uitgestoten, ga maar zo door. Elke jaar bereiken we die datum eerder.

Heeft het ergens verband met dat bidden voor het eten?

De Schepper van de aarde had het zo mooi bedacht, gewassen, bomen, vruchten, groenten…en de mens. Die weldenkende mens kreeg de verantwoordelijkheid om die aarde te bewerken. Mooi geregeld! God gaf de zon en de regen als zijn zegen.

Dat is iets om blij over te zijn, daar mag je best regelmatig voor danken, bijvoorbeeld bij het eten.

Maar dat bewerken en bewaren, de grote opdracht voor de mens………….ik zou zeggen; blijf danken voor het eten en niet zonder je verantwoordelijk te voelen voor de natuur. Dat is namelijk een gebedje waard!

Bidden is……en daar is al zoveel over geschreven. Hoe bid jij? Waarom bid jij? Even een paar dingen over bidden op een rij. Afgewisseld met de serie LEES JE BIJBEL: BID ELKE DAG!