Geloof betekent in de verte durven kijken (6)

‘De meeste mensen zijn als een houtkrul die om zijn eigen leegte gedraaid is” is een uitspraak die ik tegen kwam.

Zou je zonder een uitzicht willen leven? Het mooie aan geloof is dat je weet dat je ergens vandaan komt en ergens heen gaat.

Heel concreet voor nu bepaalt het me bij onze rol als zorgdrager voor de schepping. Hoe prachtig is de aarde gemaakt, nog steeds ontdekken we nieuwe dieren en plantsoorten (om nog niet eens over het wonderlijke sterrenstelsel te spreken).

Maar als we in de verte kijken naar de vuilnisbelt die we ervan maken, moeten we echt iets harder aan de slag met spaarzaamheid, duurzaamheid en zuinigheid. Het hier-en-nu is belangrijk, we leven vandaag en hebben verantwoordelijkheid de liefde te leven alhier en nu.

In de Bijbel staat het verhaal over Mozes, geroepen door God om een volk te leiden. God vertelt hem te helpen en zegt “ IK BEN, het is niet van belang wat jij tot nu toe bent geweest, maar wat wij worden zodra we samen aan de reis beginnen “( Luigi Gioia)

En Mozes gaat op reis, samen met God en het volk naar een nieuw beloofd land. Vol avonturen en uitdagingen, maar kijkend in de verte…….

Ben jij niet benieuwd wat er achter de horizon ligt?

deze blog is er een in de serie "Leef naar de Benedictijnse regel"

Wil je meer lezen? Elly de Waal schreef het boek “Seeking God. The way of St.Benedict”

Deze blog is er een in de serie "Leef naar de Benedictijnse regel"Al in de eerste eeuwen na Christus hebben wijze mensen de weg van Jezus weten te vertolken in hun context, zo ook Benedictus uit Norcia. Hij schreef een document voor zijn community met veel mooie lessen voor nu. Een paar ervan haal ik eruit, allereerst voor mezelf, misschien ook voor jou.  Laat twee dingen duidelijk zijn bij Benedictus; zoek je God en voel je vrij om verder te groeien in je leven!