Om echt in beweging te kunnen komen moet je regelmatig stil staan (1)

In onze tijd hebben we veel kwaliteiten, maar stilstaan in ons drukke leven, daar zijn we over het algemeen niet zo goed in. Op ons werk organiseren we daarom heidagen. Niet hard doorrennen, maar samen een dag reserveren om op afstand kijken naar wat er gebeurt ..en doordromen. Ook thuis creëren sommige mensen al rust. Even een time-out op het werk, een tussenjaar als student of een sabbaticalperiode. Echt even anders bezig zijn om daarmee je eigen creativiteit weer op te startenBenedictus schreef zijn Regel voor het klooster, een plek waar het lijkt of alles stil staat. Toch is niets minder waar…

.juist in het klooster werken mensen vaak heel hard om verder te komen in hun ontwikkeling, juist door stil te staan bij het leven. Mooie paradox, zoals er zoveel zijn in het leven en in de Regel van Benedictus.

Frater Cassian uit Norcia ( een Benedictijns klooster   ) zegt daar anno 2018 wel iets bij: ‘Als spirit of structuur ontbreekt, heb je zelden te maken met een vruchtbare ontwikkeling’. Je kunt natuurlijk lekker stil staan en Netflix afstruinen, misschien rust je er wel bij uit. Maar stilte is iets anders…..stilte kan je confronteren met jezelf en met je doel.

Quo Vadis? Waar ga je heen?

Monniken verplichten elkaar om een paar keer per dag stil te worden in de kapel en inspiratiebronnen te raadplegen. Dat ziet eruit als saai en vaak zingen, maar reken maar dat zij geleerd hebben dat er van binnen iets gebeurt als ze zich richten op God.

In de Geest van Jezus, die biddende op de berg zijn weg vervolgd om tot zijn doel te komen.

Leef naar de Benedictijnse regel

Al in de eerste eeuwen na Christus hebben wijze mensen de weg van Jezus weten te vertolken in hun context, zo ook Benedictus uit Norcia. Hij schreef een document voor zijn community met veel mooie lessen voor nu. Een paar ervan haal ik eruit, allereerst voor mezelf, misschien ook voor jou.  Laat twee dingen duidelijk zijn bij Benedictus; zoek je God en voel je vrij om verder te groeien in je leven!

Wil je meer lezen? Wil Derksens schreef een mooi boekje : “Een levensregel voor beginners. Benedictijnse Spiritualiteit voor het dagelijks leven”